Stichting Veteranen Barneveld

Two is One, One is None



STATUTEN

AKTE VAN OPRICHTING STICHTING
46165/AD
Heden, 4 augustus tweeduizend twintig, verschenen voor mij, mr. Steven van den Brink,
notaris te Barneveld:
1. de heer Ruth van Mourik,
2. de heer Theodoor Eskydio van de Brug,  
3. de heer Wouter Timmer, 
4. de heer Gerrit Rozeboom, 
De comparanten verklaarden bij deze akte een stichting op te richten en daarvoor de
volgende statuten vast te stellen:


Statuten


Naam en Zetel
Artikel 1.
1. De stichting draagt de naam: Stichting Veteranen Barneveld.
2. Zij heeft haar zetel in Barneveld.
Doel
Artikel 2.
1. De stichting heeft ten doel het initiëren en in financiële zin ondersteunen van
activiteiten door en ten behoeve van veteranen waaronder begrepen, doch
daartoe niet beperkt, de jaarlijkse veteranendag.
2. Onder veteraan wordt in deze statuten veteraan: de militair, de gewezen militair,
of de gewezen dienstplichtige, van de Nederlandse krijgsmacht, dan wel van het
Koninklijk Nederlands-Indisch Leger, alsmede degene die behoorde tot het
2
vaar plichtig koopvaardijpersoneel, die het Koninkrijk der Nederlanden heeft
gediend onder oorlogsomstandigheden dan wel heeft deelgenomen aan een
missie ter handhaving of bevordering van de internationale rechtsorde voor zover
deze missie bij regeling van de minister van Defensie is aangewezen.
3. De stichting beoogt niet het maken van winst.
Vermogen
Artikel 3.
1. Het vermogen van de stichting kan worden gevormd door:
a. bijdragen van hen, die met het doel van de stichting sympathiseren;
b. bijdragen van hen in wier belang de stichting werkzaam is;
c. subsidies;
d. erfrechtelijke verkrijgingen en schenkingen;
e. opbrengsten van activiteiten van de stichting;
f. alle andere baten.
2. Nalatenschappen worden door de stichting slechts aanvaard onder het voorrecht
van boedelbeschrijving.
Bestuur (samenstelling, benoeming en schorsing)
Artikel 4.
1. Het bestuur van de stichting bestaat uit ten minste drie (3) leden. Het aantal leden
wordt -met inachtneming van het in de vorige zin bepaalde- door het bestuur met
algemene stemmen vastgesteld.
2. De bestuursleden worden door het bestuur benoemd, geschorst en ontslagen.
3. Een bestuurslid kan worden geschorst bij besluit van het bestuur. Het besluit kan
slechts worden genomen in een vergadering waarin alle in functie zijnde
bestuursleden met uitzondering van het betreffende bestuurslid aanwezig of
vertegenwoordigd zijn.
De schorsing die niet binnen tien (10) dagen is gevolgd door ontslag vervalt na
verloop van die termijn.
4. Het bestuur kiest uit zijn midden een voorzitter, een secretaris en een
penningmeester. De functies van secretaris en penningmeester kunnen ook door
één (1) persoon worden vervuld.
5. Een bestuurslid wordt benoemd voor een periode van ten hoogste vijf (5) jaar.
Het bestuur stelt een rooster van aftreden op.
6. Na het ontstaan van een vacature wordt daarin zo spoedig mogelijk voorzien
overeenkomstig het bepaalde in dit artikel.
7. Mocht(en) in het bestuur om welke reden dan ook een of meer leden ontbreken,
dan vormen de overblijvende bestuursleden, of vormt het enige overblijvende
bestuurslid niettemin een geldig bestuur, onverminderd het bepaalde in artikel 11.
8. De leden van het bestuur genieten als zodanig geen beloning voor hun
werkzaamheden.
Zij hebben wel recht op vergoeding van de door hen in de uitoefening van hun
functie gemaakte en door het bestuur goedgekeurde kosten, mits niet
bovenmatig.
3
Bestuursvergaderingen en bestuursbesluiten
Artikel 5.
1. De bestuursvergaderingen worden gehouden in de gemeente waar de stichting
haar zetel heeft; met instemming van alle bestuursleden kan een vergadering ook
elders worden gehouden.
2. Ieder kalenderjaar worden ten minste twee (2) vergaderingen gehouden.
3. Ten aanzien van de te houden vergaderingen geldt het volgende:
a. Vergaderingen zullen voorts steeds worden gehouden wanneer de voorzitter
dit wenselijk acht of indien een der andere bestuursleden daartoe schriftelijk
en onder nauwkeurige opgave van de te behandelen punten aan de voorzitter
het verzoek richt.
b. Indien de voorzitter aan een dergelijk verzoek geen gevolg geeft, is de
verzoeker bevoegd zelf een vergadering bijeen te roepen met inachtneming
van de vereiste formaliteiten.
c. Aan een verzoek als onder 5.3.b bedoeld wordt geacht geen gevolg te zijn
gegeven indien de vergadering niet binnen drie (3) weken na het verzoek
wordt gehouden.
4. De oproeping tot de vergadering geschiedt behoudens in het onder 5.3.b.
bepaalde door of namens de voorzitter, ten minste zeven (7) dagen tevoren, de
dag van de oproeping en die van de vergadering niet mede gerekend, door
middel van oproepingsbrieven.
5. De oproepingsbrieven vermelden de plaats en het tijdstip van de vergadering en
de te behandelen onderwerpen.
6. De vergaderingen worden geleid door de voorzitter; bij diens afwezigheid wijst de
vergadering zelf haar voorzitter aan.
7. Van hetgeen besproken en besloten is in de vergaderingen worden notulen
opgemaakt door de secretaris of door een der andere aanwezigen, door de
voorzitter der vergadering daartoe aangezocht. De notulen worden in de
volgende vergadering door het bestuur vastgesteld en ten bewijze daarvan door
de voorzitter en secretaris ondertekend.
8. Ten aanzien van de besluitvorming geldt het volgende:
a. Het bestuur kan ter vergadering slechts besluiten nemen indien de
meerderheid van de in functie zijnde leden ter vergadering aanwezig of
vertegenwoordigd is. Besluiten kunnen slechts worden genomen met
betrekking tot geagendeerde onderwerpen.
b. Indien echter ter vergadering alle in functie zijnde bestuursleden aanwezig
zijn, kunnen besluiten worden genomen over alle aan de orde komende
onderwerpen, mits met algemene stemmen, ook al zijn de door de statuten
gegeven voorschriften voor het oproepen en houden van vergaderingen niet
in acht genomen.
c. Een bestuurslid kan zich ter vergadering door een schriftelijk daartoe
gevolmachtigd medebestuurslid laten vertegenwoordigen. Een bestuurslid
kan slechts voor één (1) medebestuurslid als gevolmachtigde optreden.
4
d. Indien in een vergadering als onder sub 8.a. bedoeld het vereiste aantal
bestuursleden niet aanwezig of vertegenwoordigd is, zal, niet eerder dan één
(1) week maar niet later dan vier (4) weken na de eerste vergadering, een
tweede vergadering worden gehouden waarin over de voor de eerste
vergadering geagendeerde onderwerpen kan worden besloten ongeacht het
aantal aanwezige of vertegenwoordigde bestuursleden.
9. Het bestuur kan ook buiten vergadering besluiten nemen, mits alle bestuursleden
hun stem schriftelijk voor het voorstel hebben uitgebracht. Een dergelijk voorstel
dient schriftelijk te worden gedaan.
Van een aldus genomen besluit wordt, onder bijvoeging van de ingekomen
antwoorden, door de secretaris een relaas opgemaakt, dat na
medeondertekening door de voorzitter bij de notulen wordt gevoegd.
10. Ieder bestuurslid heeft recht tot het uitbrengen van één (1) stem.
Voor zover deze statuten geen grotere meerderheid voorschrijven, worden alle
bestuursbesluiten genomen met volstrekte meerderheid van uitgebrachte
stemmen.
Een lid mist stemrecht over zaken die dat lid persoonlijk betreffen en wordt
terzake van een desbetreffend voorstel niet meegeteld ter vaststelling of aan de
eis van artikel 5 sub 8.a. (het quorum) is voldaan.
11. Alle stemmingen ter vergadering geschieden mondeling, tenzij de voorzitter een
schriftelijke stemming gewenst acht of een der stemgerechtigden dit voor de
stemming verlangt.
Schriftelijke stemming geschiedt bij ongetekende, gesloten briefjes.
12. Blanco en ongeldige stemmen worden beschouwd als niet te zijn uitgebracht.
Degenen die blanco of ongeldig hebben gestemd blijven meetellen voor het
quorum. Indien de stemmen staken en niet alle bestuursleden aanwezig of
vertegenwoordigd zijn, wordt het voorstel op de agenda van de eerstvolgende
vergadering geplaatst. Indien de stemmen dan wederom staken, is het voorstel
verworpen.
Indien de stemmen staken en alle bestuursleden aanwezig of vertegenwoordigd
zijn, wordt het voorstel op de agenda voor de eerstvolgende vergadering
geplaatst. Indien de stemmen dan wederom staken, komt aan de voorzitter een
doorslaggevende stem toe (zijn stem telt in dat geval dubbel).
13. Een ter vergadering door de voorzitter uitgesproken oordeel omtrent de uitslag
der stemming is beslissend. Wordt onmiddellijk na het uitspreken van dit oordeel
de juistheid daarvan betwist, dan vindt een nieuwe stemming plaats wanneer de
meerderheid der vergadering of, indien de oorspronkelijke stemming niet
hoofdelijk of schriftelijk is geschied, één stemgerechtigde aanwezige dit verlangt.
Door deze nieuwe stemming vervallen de rechtsgevolgen van de oorspronkelijke
stemming.
Bestuursbevoegdheid
Artikel 6.
1. Het bestuur is belast met het besturen van de stichting.
5
2. Het bestuur is niet bevoegd te besluiten tot het aangaan van overeenkomsten tot
verkrijging, vervreemding en bezwaring van registergoederen en tot het aangaan
van overeenkomsten waarbij de stichting zich als borg of hoofdelijk
medeschuldenaar verbindt, zich voor een derde sterk maakt of zich tot
zekerheidstelling voor een schuld van een ander verbindt.
Vertegenwoordiging
Artikel 7.
1. De stichting wordt vertegenwoordigd door het bestuur of door twee (2)
gezamenlijk handelende bestuursleden.
2. Aan de penningmeester kan door het bestuur beperkte of algehele volmacht
worden gegeven voor zover het de uitoefening van diens taak betreft.
Einde bestuurslidmaatschap
Artikel 8.
1. Het bestuurslidmaatschap van een bestuurder eindigt:
a. door zijn overlijden;
b. door het verstrijken van de mogelijkerwijze vastgestelde duur van zijn
benoeming;
c. door aftreden volgens rooster;
d. door het krachtens een rechterlijke uitspraak verliezen van het vrije beheer
van zijn vermogen;
e. door schriftelijke ontslagneming met inachtneming van een redelijke termijn;
en
f. door ontslag door de rechtbank op grond van artikel 2:298 Burgerlijk
Wetboek.
2. Een bestuurslid kan voorts worden ontslagen door een besluit van de overige
bestuursleden. Indien slechts twee (2) bestuursleden in functie zijn, kan een
dergelijk besluit niet worden genomen.
Indien drie (3) bestuursleden in functie zijn dient het besluit met algemene
stemmen van de overige bestuursleden te worden genomen.
Zijn meer dan drie (3) bestuursleden in functie dan behoeft het besluit een
meerderheid van drie/vierde van de uitgebrachte stemmen van de overige
bestuursleden. Het betrokken bestuurslid wordt vooraf in de gelegenheid gesteld
over het voorgenomen besluit te worden gehoord.
Boekjaar, jaarstukken, begroting
Artikel 9.
1. Het boekjaar van de stichting is het kalenderjaar.
2. Het bestuur is verplicht van de vermogenstoestand van de rechtspersoon en alles
betreffende de werkzaamheden van de rechtspersoon, naar de eisen die
voortvloeien uit deze werkzaamheden, op zodanige wijze een administratie te
voeren en de daartoe behorende boeken, bescheiden en andere
gegevensdragers op zodanige wijze te bewaren, dat te allen tijde de rechten en
verplichtingen van de rechtspersoon kunnen worden gekend.
3. Het bestuur is verplicht jaarlijks binnen vier (4) maanden na afloop van het
boekjaar de balans en de staat van de baten en lasten van de stichting te maken
en op papier te stellen. Deze stukken worden tezamen ook genaamd
"jaarstukken".
4. De jaarstukken als in het vorige lid bedoeld worden door het bestuur vastgesteld
en ten bewijze daarvan door alle bestuursleden ondertekend.
Indien een handtekening ontbreekt wordt de reden daarvan op het
desbetreffende stuk vermeld. Het bestuur is bevoegd van de jaarstukken een
accountantsrapport te doen opmaken.
5. De vaststelling door het bestuur dechargeert de penningmeester, behalve voor
hetgeen niet uit de boeken blijkt.
6. Het bestuur is verplicht de in sub 2. en sub.3 bedoelde boeken, bescheiden en
andere gegevensdragers zeven (7) jaren te bewaren. De op een gegevensdrager
aangebrachte gegevens, uitgezonderd de op papier gestelde balans en staat van
baten en lasten, kunnen op een andere gegevensdrager worden overgebracht en
bewaard, mits de overbrenging geschiedt met juiste en volledige weergave der
gegevens en deze gedurende de volledige bewaartijd beschikbaar zijn en binnen
redelijke tijd leesbaar kunnen worden gemaakt.
7. Indien zulks als voorwaarde voor subsidieverlening gesteld wordt, worden de
jaarstukken ter kennisneming toegezonden aan de subsidiërende organisatie of
instelling.
Reglement
Artikel 10.
1. Het bestuur is bevoegd een of meer reglementen vast te stellen, waarin die
onderwerpen worden geregeld, welke niet in deze statuten zijn vervat.
2. Een reglement mag niet met de wet of deze statuten in strijd zijn.
3. Het bestuur is te allen tijde bevoegd een vastgesteld reglement te wijzigen of in te
trekken.
4. Voor besluiten tot vaststelling, wijziging of intrekking van het reglement is een
meerderheid van twee/derde van de uitgebrachte stemmen vereist.
Statutenwijziging, fusie, splitsing en omzetting
Artikel 11.
1. Het bestuur is bevoegd deze statuten te wijzigen. Het besluit daartoe, alsmede
het besluit tot fusie, splitsing en omzetting, moet worden genomen met een
meerderheid van drie/vierde van de stemmen in een vergadering waarin alle
bestuursleden aanwezig of vertegenwoordigd zijn, zonder dat in het bestuur
enige vacature bestaat.
2. Indien in een vergadering als onder sub 1. bedoeld het vereiste aantal
bestuursleden niet aanwezig of vertegenwoordigd is, kan na één (1) week maar
uiterlijk binnen vier (4) weken na de eerste vergadering een tweede vergadering
worden gehouden waarin over het desbetreffende onderwerp met drie/vierde van
de stemmen kan worden besloten mits ter vergadering ten minste de helft van de
bestuursleden als onder sub 1. bedoeld, aanwezig of vertegenwoordigd is.
3. Wijziging van de statuten, fusie, splitsing en omzetting moeten op straffe van
7
nietigheid bij notariële akte tot stand komen. Iedere bestuurder is bevoegd die
akte te ondertekenen.
4. Het bestuur is verplicht een authentiek afschrift van de akte van statutenwijziging,
fusie, splitsing of omzetting alsmede zo nodig de doorlopende tekst van de
gewijzigde statuten neer te leggen ten kantore van het handelsregister.
Ontbinding en vereffening
Artikel 12.
1. Het bestuur is bevoegd de stichting te ontbinden. Op het daartoe te nemen
besluit is het bepaalde in artikel 11 sub 1. en sub 2. van overeenkomstige
toepassing.
2. De stichting blijft na haar ontbinding voortbestaan voor zover dit ter vereffening
van haar vermogen nodig is.
3. De vereffening geschiedt door het bestuur; het bestuur is echter bevoegd een of
meer vereffenaars te benoemen.
4. De vereffenaars dragen er zorg voor, dat de ontbinding van de stichting wordt
ingeschreven in het handelsregister.
5. Gedurende de vereffening blijven de bepalingen van deze statuten en het
eventuele reglement van kracht.
6. Een eventueel batig saldo van de ontbonden stichting dient te worden besteed
ten behoeve van een door het bestuur te bepalen Algemeen Nut Beogende
Instelling met een soortgelijke doelstelling als de stichting.
7. Na afloop van de vereffening blijven de boeken gedurende zeven (7) jaren
berusten onder de jongste vereffenaar.
Artikel 13.
In alle gevallen, waarin noch de wet noch de statuten of verdere regelementen
voorzien, beslist het bestuur.
Slotbepalingen
Artikel 14.
1. In alle gevallen, waarin zowel de wet als deze statuten niet voorzien, beslist het
bestuur.
2. In deze statuten wordt met schriftelijk bedoeld elk door gebruikmaking van
reguliere post en/of langs veilige elektronische weg toegezonden leesbaar en
reproduceerbaar bericht.
3. Het eerste boekjaar van de stichting eindigt op één en dertig december
tweeduizend vijfentwintig.
Slotverklaringen
De comparanten verklaren ten slotte:
1. Voor de eerste maal worden tot bestuurders van de stichting benoemd:
a. tot voorzitter: de heer Ruth van Mourik, voornoemd;
b. tot secretaris: de heer Theodoor Eskydio van de Brug, voornoemd;
c. tot penningmeester: de heer Wouter Timmer, voornoemd;
d. tot algemeen bestuurslid: de heer Gerrit Rozeboom, voornoemd.
2. Het eerste boekjaar van de stichting loopt van haar aanvang af tot en met één en
8
dertig december tweeduizend twintig.
3. Het (correspondentie)adres van de stichting is: van de Craatslaan 6 3886 AD Garderen.
Slot akte
De comparanten zijn mij, notaris, bekend en de identiteit van de comparanten, voor
zover niet werkzaam te mijnen kantore, is door mij, notaris, aan de hand van de
hiervoor vermelde en daartoe bestemde documenten vastgesteld.
____________________________________________________________________________________ WAARVAN AKTE
in minuut is verleden te Barneveld op de datum als in het hoofd van deze akte
vermeld.
Nadat door mij, notaris, aan de comparanten de zakelijke inhoud van deze akte is
medegedeeld en toegelicht, hebben de comparanten verklaard van de inhoud van
deze akte te hebben kennisgenomen, daarmee in te stemmen en op volledige
voorlezing daarvan geen prijs te stellen.
Vervolgens is deze akte onmiddellijk na beperkte voorlezing door de
comparanten en vervolgens door mij, notaris, ondertekend 


BELEIDSPLAN 2023-2026:

Stichting Veteranen Barneveld.

Op 4 Augustus 2020 is Stichting Veteranen Barneveld opgericht. Aanleiding hiervoor is de wens om op lokaal niveau een veteranen dag te organiseren. Bij de voorbereidingen tot het vormen van de stichting hebben we naast dit voornemen ook andere doelstellingen geformuleerd die onze stichting voorstaat, samen met de middelen om die te bereiken. Deze doestellingen en middelen zijn tezamen met het financieel beleid en bestuurlijke aangelegenheden vastgelegd in de statuten van de stichting. Deze worden in dit beleidsplan samengevat en wat betreft de actualiteit van dit moment in dit beleidsplan samengevat weergegeven.


De gegevens van de Stichting zijn:
Naam:                 Stichting Veteranen Barneveld
RSIN:                  861516217
KvK:                    78746531
Adres:                 van de Craatslaan 6 3886 AD Garderen
Telefoon:             06 21245085
Email:                 stichtingveteranenbarneveld@gmail.com
IBAN:                  NL49 RABO 0358 6755 88
Het bestuur van de stichting bestaat uit:
Voorzitter:                       Ruud van Mourik
Secretaris:                      Theo van de Brug
Penningmeester:            Wout Timmer
Algemeen bestuurslid:    Gert Rozeboom

De stichting heeft als doel om de onderlinge band en begrip tussen de gemeente en de inwoners van de gemeente Barneveld en de veteranen woonachtig in de gemeente Barneveld te onderhouden en te versterken. Vanzelfsprekend willen we als stichting  ook  fungeren als aanspreekpunt voor de veteranen en het thuisfront in de regio zelf en de onderlinge band aanhouden en versterken.
Daarnaast willen we als stichting fungeren als aanspreekpunt voor o.a. gemeente, media en andere belanghebbende of belangstellende organisaties.
Dit tracht de stichting onder meer te bereiken door:
• Het (mede) organiseren van een veteranen dag in en voor de gemeente Barneveld;
• Het (mede) organiseren en/of verzorgen van herdenkingen voor gevallen militairen;
• Het op verzoek (mede) organiseren en/of verzorgen van laatste eerbetuigingen aan veteranen;
• Ondersteunen van Veteranencafé Barneveld en samenwerking in gedeelde activiteiten;
• Het (mede) organiseren en/of verzorgen van overige activiteiten gericht op veteranen;
• Het bieden van informatie m.b.t. de activiteiten van de stichting aan de verschillende media;
• Samenwerking met relevante veteranen georiënteerde organisaties;
• Het behartigen, naar oordeel van het bestuur, van alle overige veteraan gerichte onderwerpen.
Zoals uit het voorgaande blijkt is het vizier van de stichting vooral gericht op de veteraan. De onderlinge band tussen veteranen is ‘van nature’ al aanwezig, de stichting wil deze graag ondersteunen en bevorderen.
Daarnaast willen wij als stichting ook zeker het thuisfront bij onze activiteiten uitnodigen en betrekken.
Gezin, familie en overige relaties van een veteraan zijn nauw betrokken en vaak zeer begaan met de veteraan, tijdens en na de missie.
Daarom beschouwen wij als stichting de veteranen en hun thuisfront als één doelgroep.
Daarnaast streeft de stichting er naar om de inwoners van de gemeente Barneveldkennis te laten nemen met het begrip ‘veteraan’.
Dit tracht de stichting te doen door voldoende media aandacht, maar ook door bijvoorbeeld de veteranen dag publiekelijk toegankelijk te maken.

De activiteiten van de stichting worden gefinancierd door:
• Baten voortgekomen uit de door de stichting ontplooide activiteiten;
• Subsidies, fondsenwerving en/of crowdfunding;
• Donaties, sponsorgelden en giften;
• Schenkingen, erfstellingen, legaten en lastbevoordelingen;
• Revenuen van het vermogen;
• Overige bijdragen en inkomsten.


De stichting heeft geen commercieel belang en houdt niet meer vermogen dan redelijkerwijs nodig is voor haar activiteiten om de doelstellingen te kunnen verwezenlijken. Geen van de bestuurders kan over het vermogen van de stichting beschikken als ware het eigen vermogen. Geen van de bestuursleden ontvangt een vergoeding voor het uitoefenen van de functie anders dan eventuele gemaakte onkosten ten behoeve van de stichting.
De gemaakte financiële afspraken en offertes met andere organisaties, partijen en/of individuen worden eerst in vergadering door het bestuur besproken. De geldelijke transactie wordt enkel gedaan met een fiat (eventueel door stemming) van het bestuur.
Het bestuur zal jaarlijks, samen met de begroting voor het nieuwe boekjaar het financieel beleid evalueren en waar nodig bijstellen middels een financieel verslag. Het bestuurlijk beleid en georganiseerde activiteiten worden jaarlijks vastgelegd in een jaarverslag. Deze verslagen zijn door respectievelijk de penningmeester en de secretaris in beheer en worden voor ten minste zeven jaar opgeslagen en bewaard.