Stichting Veteranen Barneveld

Two is One, One is None

Overlijden Cor Kuiper:

Hierbij willen we jullie mededelen dat Cor Kuiper is overleden op 95 jarige leeftijd.

Onze gedachten gaan uit naar de familie en een ieder die Cor kende.

Wij hebben Cor leren kennen als iemand die het heel belangrijk vond dat er aandacht aan de veteranen werd besteed. Cor was een hele trouwe bezoeker aan de veteranen dag in de gemeente Barneveld.

Het is mogelijk een woord van medeleven en troost achter te laten en/of de dankdienst mee te beleven via:

www.kuijt-begrafenisverzorging.nl/meeleven

Veteranen café 19 september:

we hebben weer een mooie laatste bijeenkomst gehad met een heel indrukwekkend verhaal van het Veteranen Search Team. Wilt u zich hiervoor aanmelden of hun steunen kijk dan op vrienden van de stichting en klik door naar hun website.

We hebben daarna weer kunnen genieten van een blauwe hap.

We danken onze sponsoren die dit allemaal mogelijk hebben gemaakt en hopen volgend jaar weer door te gaan met de veteranen café bijeenkomsten.

Kom naar het veteranen café 19 september 2024.

De burgemeester Jacco van der Tak zal ook aanwezig zijn.

Wij als bestuur zijn heel blij met het aantreden van Dik van Maanen als nieuwe penningmeester van de stichting veteranen Barneveld. Voor meer info kijk even bij verhalen van Barneveldse veteranen.

Terugblik Veteranendag Juni 2024

Een grote happening en een dag met ‘kippenvelmomenten’ en een lach en een traan.’’ Zo omschrijft Ruud van Mourik de Veteranendag, die zaterdag 22 juni wordt gehouden in de gemeente Barneveld.

Stichting Veteranen Barneveld, waarvan Van Mourik de voorzitter is, organiseert de dag in opdracht van de gemeente Barneveld. Het doel: zo’n tweehonderd oorlogsveteranen uit de gemeente in het zonnetje zetten en met elkaar in contact brengen. ,,Het is fijn om met mensen te kunnen praten die ongeveer hetzelfde hebben meegemaakt’’, weet Van Mourik, die zelf in Libanon diende, uit ervaring. ,,Er wordt veel gelachen, maar er is zeker ook ruimte voor serieuze gesprekken. Veteranen begrijpen elkaar.’’
OOK JONGEREN ,,Bij een veteraan denken de meeste mensen aan een oude man in een rolstoel met veel medailles op zijn jasje, maar dat beeld klopt niet’’, zegt Van Mourik. ,,Iedereen die langer dan drie maanden is uitgezonden, wordt automatisch veteraan. Een veteraan kan dus ook een dertiger of veertiger zijn. Als stichting zijn we er zeker ook voor deze jongeren.’’

Het Raadhuisplein in het centrum van Barneveld is het middelpunt van de Veteranendag. Van 13.00 tot 16.00 uur staat daar een groot militair springkussen, kunnen kinderen op de foto met een oud legervoertuig en is er een markt met militaire spullen.

GEMEENTEHUIS De veteranen verzamelen om 13.00 uur op het gemeentehuis. Na een toespraak en optredens van de marinierskapel en shantykoor Qua Patet Orbis van de mariniers volgt een minuut stilte ter nagedachtenis aan alle omgekomen militairen. De bijeenkomst wordt afgesloten met het Wilhelmus.

Daarna maken de veteranen met oude militaire voertuigen een rondrit door de gemeente Barneveld, onder meer langs zorgcentra in Barneveld, Voorthuizen, Kootwijkerbroek en Garderen. ,,Dat wordt een aardige optocht met minimaal vijftien voertuigen’’, zegt Van Mourik. De veteranen sluiten de dag ‘s avonds af met een ‘blauwe hap’, zoals een Indische rijsttafel bij de marine wordt genoemd.
UITGENODIGD Alle tweehonderd oorlogsveteranen in de gemeente Barneveld hebben een uitnodiging ontvangen. ,,We hebben al tientallen aanmeldingen, maar we hopen op een nóg hogere opkomst. Aanmelden is nog steeds mogelijk.’’

LAAGDREMPELIGE BIJEENKOMSTEN Het bestuur van Stichting Veteranen Barneveld bestaat naast voorzitter Ruud van Mourik uit penningmeester Dik van Manen, secretaris Theo van de Brug en algemeen bestuursleden Wout Timmer en Gert Rozeboom. Naast de jaarlijkse Veteranendag organiseert de stichting ook Veteranencafés. ,,Dit zijn laagdrempelige bijeenkomsten om veteranen met elkaar in contact te brengen. In september is het weer zover. Ook dan regelen we weer een hapje en een drankje en een interessante spreker.’’

We sluiten af op het gemeentehuis met de welbekende blauwe hap.
Einde tussen 18.00 en 19.00 uur

Voor de kinderen is er een springkussen en voor de bezoekers een markt met militaire spullen vanaf 11.00 uur met onder andere diverse shirts van market garden
verschillende militaire caps  van alle krijgsmachtdelen en rugzakken Kroonkurkenhouders sleutelhangers alles van Normandië en oude legeruitrustingen vanaf de tweede wereldoorlog en later.

Tijd dus voor een leuke verassing! Omdat onze Pa in het leger heeft gewerkt en zelfs in Joegoslavië heeft gediend, lijkt het ons mooi om hem dit keer een dienst te bewijzen door hem op de veteranen website te eren. Hierbij een paar foto's van Hans en Hans alvast van harte gefeliciteerd en op jou mooie leeftijd kan het ook zijn dat er op je verjaardag nog een paar hele mooie verassingen bij komen.
Nogmaals namens het bestuur en alle veteranen een super 80ste verjaardag toegewenst en we zien je natuurlijk op zaterdag 22 Juni aanstaande.

hans 1_1
hans 2_1

Ook deze tweede veteranen café was weer een groot succes en dat kwam mede door de zeer bevlogen spreker Ronald Poetiray en natuurlijk de uitstekende verzorging van de Elstar. nu eerst op weg na de veteranen dag op 22 Juni aanstaande en daarna nog 1 veteranen café dit jaar. Houdt de agenda goed in de gaten.

Wat eten we op de 2de veteranenbijeenkomst inclusief 5 drankjes per persoon € 15.-de andere helft betaald de stichting veteranen Barneveld :

Groninger boerenkoolstamppot

Stoofpot van Wekeroms kalfsvlees met Bourgondische kruiden

Gelderse hete bliksem

Noord Hollandse zuurkoolschotel

Doordat Roger ten Brink een verplichting in het buitenland zal hebben zal onze gastspreker zal deze keer zijn:

Ronald Poetiray is gepensioneerd officier der mariniers, docent op de Mandeville Academy en     gastdocent WO2 Nederlands Indië. Klik op de foto van Ronald voor zijn bijdrage tijdens de  Indië Herdenking Tweede Kamer 2023

Fijne slagers rookworst                                    Diverse tafelzuren

Eerste veteranen café groot succes.

We kunnen terug kijken op een zeer geslaagde eerste veteranen café bij de Elstar. Mooi was het dat er ook een aantal jonge veteranen erbij waren net als een aantal partners. De opening werd gedaan door burgemeester Jacco van der Tak. Daarna was het tijd voor een  zeer indrukwekkende  presentatie van Jacques van de Baan over PTSS en zijn uitzending naar Bosnië was er voldoende stof tot nadenken en napraten. Na een lekkere blauwe hap konden we rond een uur of 7 met een zeer tevreden en voldaan gevoel terug naar huis. Kijk voor de foto's waaronder ook enkele van Jack Heinhuis op de foto pagina.

Het eerste veteranen café zal plaats vinden op woensdag 8 November 2023 van 16.00 tot ongeveer 20.00 uur.

Alle kosten zijn deze keer voor de Stichting Veteranen Barneveld.

Een vrijwillige bijdrage is natuurlijk altijd van harte welkom.

Programma:

16.00 uur inloop met koffie/thee.

16.30 uur                 welkomstwoord van de voorzitter.
16.40 uur                 nieuws conceptprogramma 2024.
1645-17.00 uur       bijpraten onder het genot van een drankje.
17.15 uur                  presentatie van Bosnië veteraan  Jacques van de Baan
                  Over de wortels van PTSS en zijn uitzending.

Jacques van de Baan (1971) is gaan schrijven om te voorzien in de behoefte aan Nederlandstalige christelijke fictie. Als militair is hij uitgezonden geweest naar Bosnië. De ervaringen die hij daar opgedaan heeft, zijn in belangrijke mate bepalend voor de thematiek in zijn boeken.

18.00 uur gezamenlijk eten.

Bami Goreng
Gevuld met fijn groentengarnituur en originele boemboemarinade
Nasi Goreng
Gekruid met Indische kruiden en verse groenten
Rendang
Stoofpotje van rundvlees met pittige rendangmarinade en een vleugje kokos
Ajam Roedjak
Verse kiphaasjes met roedjakmarinade en fijn groentegarnituur
Ajam Saté
Kipsatévlees in een originele Indische satésaus met cashewnoten en taugé
Babi Pangang
Met pangangkruiden gemarineerde varkenshaaspuntjes, geserveerd met pangangsaus
Babi Rietja
Malse varkenshaas met rietja boemboe en Oosterse groente
Sambalboontjes
Pittige sperzieboontjes met een vleugje kokos
Bijgerechten
Originele Indische kroepoek

20.00 uur einde bijeenkomst.

Locatie is De Elstar catering
Harselaarseweg 59, 3771 MA Barneveld (Harselaar-West).

OPGEVEN VIA CONTACTFORMULIER OF ONDERSTAAND MAILADRES:

stichtingveteranenbarneveld@gmail.com

Graag aangeven of u alleen of met partner komt.

Opgeven kan tot 31 oktober

Voor de inwendige mens zal goed worden gezorgd.

Graag tot ziens op woensdag 8 November.
Groeten van het bestuur
Ruud van Mourik Wout Timmer  Gert Rozeboom en Theo van de Brug